sunnuntai 29. tammikuuta 2017

Näitä äänikirjoja olen kuunnellut



Löysin joulun aikaan uuden rentoutuskeinon. Aloin kuunnella äänikirjoja. Oli helppo aloittaa, koska puhelimelle löytyy erilaisia sovelluksia ja sellaisiakin, jossa voi kokeilla vaikka kaksi viikkoa ilmaiseksi, kuten BookBeat. Olen tosi visuaalinen ihminen ja silmäni ovat välillä väsyneet kaikesta ärsykemäärästä. Niinpä on ihanaa välillä sulkea silmät ja keskittyä vain kuuntelemaan yhtä asiaa.





Aloitin kepeästi Henriikka Rönkkösen Mielikuvituspoikaystävällä. Sitten kuuntelin Sami Minkkisen Havaintoja parisuhteesta. Hihittelin työmatkoilla Samin kertomuksille ja näinpä menin aina naureskellen töihin. Helppo tapa lisätä keveyttä elämään. Kuunnella vain.





Nyt olen makoillut kotisohvalla kuunnellen Maaret Kallion itsensä kertomana Lujasti lempeä -kirjaa. Aina pieni pätkä kerrallaan. Levännyt ja kuunnellut.

Oletko itse kuunnellut äänikirjoja? Mikä on oma suosikkisi ja mitä suosittelisit minulle kuunneltavaksi seuraavana?




Seuraa kuviani ja ajatuksiani Instagramissa ja Facebookissa.




sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Näin kirjoitan ja piirrän unelmat tavoitteiksi





Tänä aamuna istuin pöydän äärelle piirtämään ja kirjoittamaan. Halusin jääkaapin oveeni muistutukseksi jotain muuta kuin sen perinteisen unelmakartan. Sellaisen, mikä saa minut edelleen hyvälle tuulelle ja inspiroituneeksi. Jota jo vaistomaisesti menen aamulla heti herätessä katsomaan ja illalla ennen sänkyyn menemistä vilkaisen (nythän olen hetken katsonut vain tyhjää jääkaapin ovea, koska toimintani on jo niin automatisoitunutta). 

Aloitin siis tehdä Goal Mapping -tavoitekarttaa. Sellainen on jo tovin ollut muistikirjani välissä. Nyt päivitän sen. 





Goal Mapping -tavoitekartta on kaksiosainen. Toisessa osassa on tekstiä. Tämä osa on tarkoitettu vasemmalle aivopuoliskolle, joka tekee loogisen suunnitelman tavoitteista. Toiseen osaan tulee kuvia oikealle aivopuoliskolle, joka visualisoi asiat ja on intuitiivinen. Siispä sanoja tietoiselle mielelle ja kuvia alitajunnalle. Näin aktivoidaan tehokkaasti molemmat aivopuoliskot. 

Tavoitekartan tekeminen ei ole iso urakka eikä vaadi erityiskykyjä. Piirroksiksi riittää ihan yksinkertaiset symbolit ja tikku-ukot. Värikkäät tussit ovat kivoja käyttää tähän. Itse teen parhaillaan tavoitekarttaa kahdelle A4-paperille. 




Valmiin pohjan voit tulostaa tarkkoine ohjeineen täältä. Oikeastaan tarvitset hetken aikaa unelmoinnille, jonka jälkeen päätät, mikä unelmista nousee päätavoitteeksi. Itselläni se on tässä tavoitekartassa hyvän olon, energisyyden ja levollisuuden tunteen ylläpitäminen elämässä. Karttaan kirjoitetaan myös neljä muuta tavoitetta, jonka jälkeen tavoitteet piirretään toiselle paperille.

Tärkeää on myös pohtia, miksi tavoittelet unelmia ja määritellä aikajana. Milloin haluat saavuttaa päätavoitteen. Sitten miettiä, mitä tulee tehdä saavuttaakseen tavoitteen ja kuka voi olla tässä apuna. Nämä kaikki kirjoittaen ja piirtäen.

Sitten allekirjoitetaan molemmat paperit ja laitetaan ne esille. Kutkuttavan ihana muistutus päivittäin itselle tärkeistä tavoitteista. Tavoitteista, jotka toteutuvat.



PS. Ja on ihan OK, että unelmat vaihtuvat ja niitä kannattaakin päivittää. Goal Mapping -tavoitekartan kehittäjä on Bryan Mayne. Hänen sanoin:



"Olet kuin sipuli, kerros kerrokselta löydät oman intohimosi ja tarkoituksesi."



torstai 12. tammikuuta 2017

Vinkkejä parempaan itsetuntoon



Luin jokin aika sitten ajatuksia, miten kohentaa nopeasti itsetuntoa. Mukana ollut vinkkilista oli niin hyvä, että halusin tallentaa sen muistikirjaani.


  • Älä vietä aikaasi sellaisten ihmisten seurassa, jotka eivät lisää hyvinvointiasi.
  • Älä sano kyllä, jos et halua.
  • Älä pysy työpaikassa, jota inhoat.
  • Älä pue päällesi mitään, mikä ei tunnu hyvältä.
  • Älä enää valehtele itsellesi yhtään mistään.
  • Älä tuhlaa elämääsi mihinkään, mikä ei oikeasti ole sinun juttusi.
  • Älä sammuta sisäistä paloasi mistään hinnasta.
  • Kohtele ja rakasta itseäsi kuin parasta ystävääsi.
  • Tee päivittäin kaikkea sellaista, mikä tekee onnelliseksi.


Viime aikoina olen kokeillut uusien asioiden tekemistä ja onnistunut niiden parissa jopa yli odotusten. Arvatkaas, miten paljon se on tuonut iloa ja itsevarmuutta elämääni. Silloin olen kertonut itselleni, miten hyvä olen. Taputtanut itseäni olkapäälle ja vaihtanut vaativan itsekritiikin lempeisiin ja kauniisiin kehuihin.

Olen myös viime aikoina osannut olla vähän tarkempi rajoistani ja sanonut ei. Tyytyväisyys nousee niistäkin tilanteista, vaikka ensin olisikin hieman huono omatunto. Monesti saatan vaihtaa vielä kotoa lähtiessäni vaatteitani, koska ei tuntunutkaan niin mukavalta. Hyvä olo ja parempi itsetunto voi olla niin pienistä asioista kiinni! Ja kun olen oman juttuni parissa, miten onnelliselta se tuntuukaan.

Ei vaadi vain harjoittelua saadakseen omaa hyvää oloa ja itsetuntoa paremmaksi, vaan myös valintojen tekemistä omassa elämässä. Minkä muutoksen sinä olisit valmis tekemään paremman itsetunnon puolesta?




Vinkkilista on mentaalivalmentaja Minna Marshin laatima. 




perjantai 6. tammikuuta 2017

Vuoden sana ja voimakoru



Parina viime vuotena olen valinnut vuodenvaihteessa seuraavalle vuodelle sanan. Tai en oikeastaan ole valinnut. Se on vain tullut minulle jostakin. Ikään kuin annettu. Tämän vuoden sana on rauha ja sekin vain yhtäkkiä tuli. Oikeastaan niin loistava sana. Viime vuosi oli kaikkea muuta kuin rauhaa ja jo vuosi sitten tunsin sydämessäni, että vuosi 2017 tulee jollain tapaa olemaan erityinen: kohtaan paljon hyvyyttä.





Miten muistaa joka päivä vuoden sana? Itse hankin ranteeseen voimakorun: Efva Attlingin Peace -rannekorun. Kaunis, tyylikäs ja rauhoittava. Muistuttamassa rauhasta ja luottamuksesta elämään. Siitä, miten rauhoitun ja kuuntelen intuitiotani voimakkaammin ja toimin sen mukaan. Koru kulkee mukanani vuoden jokaisena päivänä.

(Ja Efva Attlingin korut. Niin ihania ja inspiroivia. Loppuun asti suunniteltu kokonaisuus.)





Mikä olisi oma vuoden sanasi? Sana, joka ohjaa, inspiroi ja rohkaisee vuoden jokaisena päivänä.

Mikä olisi toisin, jos sana olisi läsnä vuoden jokaisena hetkenä?

Mitä voisit tehdä enemmän, jotta vuoden sana näkyisi paremmin elämässäsi?




Idean vuoden sanasta on antanut Susannah Conway.





tiistai 3. tammikuuta 2017

Kysymyksiä uudelle vuodelle



Tammikuun kolmas päivä. Luminen kaunis aamu. Uusi puhdas kalenteri odottaa. Tyhjät muistivihkon sivut. Uudet unelmat, tuoreet sekä toiveikkaat ajatukset täyttävät pään. Miten aina odotankaan vuoden vaihtumista. Viime vuosi antoi niin paljon. Muutti myös minua paljon.




Juon kahvia 'Kaikki on mahdollista' -mukistani. Kirjoittelen ajatuksiani ylös. Olen jo vuosia käyttänyt apunani Susannah Conwayn Unravel your year -työkirjaa. Siinä pistetään pakettiin mennyt vuosi ja luodaan unelmien polku uudelle. Voimallinen tapa!




Vielä on aikaa luoda suuntaviivoja tälle vuodelle. Mitä uutta haluan? Mitä vanhaa haluan vahvistaa?


Seuraavat ajatukset ovat Unravel your year 2017 -työkirjasta:

2017 on vuosi, jolloin viimein...

Ravitsen itseäni...

Annan enemmän aikaa...

Rentoudun...

Tänä vuonna avaan sydämeni...

Kiinnitän enemmän huomiota...

Opettelen enemmän...

Toivon, että vuonna 2017 tunnen...

Tänä vuonna sanon ei...

Tänä vuonna sanon kyllä...

Vuoden päästä tähän aikaan...

Salainen toiveeni vuodelle 2017 on...



Kyllä vain, tänäkin vuonna kaikki voi olla mahdollista!



Seuraa kuviani ja ajatuksia instagramissa ja Facebookissa.