torstai 21. joulukuuta 2017

Miten jaksaa paremmin



Elämme nyt vuoden pimeintä aikaa ja se vaikuttaa monella energiatasoihin, mielialaan ja uneen. Itselleni tepsii seuraavat viisi tehokasta keinoa jaksaa paremmin vuoden pimeimmät päivät.


1. Syö joka päivä värikkäästi. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Herkuttele pähkinöillä, tummalla suklaalla ja mausteisella teellä. Keskity syömään pääsääntöisesti terveellisesti ja muista rento suhtautuminen ruokaan, silloin hetkittäinen herkuttelu ei sekoita pakkaa.

Muista tarvittavat ravintolisät, kuten riittävä D-vitamiinin saanti varsinkin näin talviaikaan. Mikäli väsymys tuntuu hurjalta, voi olla järkevää käydä lääkärissä. Voit kokeilla myös energisoivia eteerisiä öljyjä, kuten sitruunaa ja piparminttua. Piparminttu on pitänyt oman oloni tosi skarppina nyt joulukuussa. Etsi sinulle sopivat laadukkaat ja toimivat eteeriset öljyt kokeilemalla.

2. Kokeile kirkasvalohoitoa. Hanki riittävän tehokas kirkasvalolamppu. Itselläni on Philipsin EnergyUp -kirkasvalolamppu. Lampun tehon tunsin jo samana päivänä, kun otin sen käyttöön. Välillä pidän lamppua yöpöydällä ja aamulla herätessä laitan sen päälle ja työnnän kasvoni lamppuun lähes kiinni ja nautiskelen valosta. Tällä hetkellä kirkasvalolamppu piristää bloggaushetkeäni. Kirkasvalohoidon tehokkuus on tutkimuksissakin todistettu.

3. Liiku. Kolme kertaa viikossa hiki pintaan tekee hyvää. Tässäkään ei tarvitse verenmaku suussa rehkiä, vaan reipas kävelylenkki riittää! Varsinkin mitä väsyneempi ja stressaantuneempi on, sitä lempeämpää liikunnan on oltava. Liikunta parantaa mielialaa ja unta.

4. Ole ystävien ja läheisten seurassa. Naura. Läheisyys energisoi ja nauru vapauttaa mielihyvähormoneita sekä saa elämän tuntumaan kevyemmältä.

5. Lepää ja rentoudu. On normaalia, että energiatasot voivat laskea pimeän aikaan. Ole lempeä itsellesi, lepää ja nuku. Pötköttele villasukissa sohvalla ja polta kynttilöitä. Laske rimaa - sinä riität!


BONUS: Jos tuntuu vaan koko ajan väsyttävän, teetkö elämässä oikeita juuri sinulle sopivia juttuja? Mikäli toimit ristiriidassa itsesi kanssa, kehosi on stressitilassa ja lopulta alat uupua. Onko sinulla vahvat omat rajat vai oletko toisten vietävissä? Minkä asian olisi muututtava? Ole läsnä arjessasi ja kuulostele kehosi viestejä sekä anna aikaa levolle ja palautumiselle.


Lue myös: Viisi vinkkiä parempaan uneen.




Kuviani ja ajatuksiani voi seurata myös 



6 kommenttia:

  1. Ihania viisaita sanoja, Sini! Osa tuntuu niin itsestäänselvyyksiltä, mutta ei sitä aina ehdi miettiä... Onneksi nyt alkoi loma ja on taas hetki aikaa ihan itselle!
    Leppoisaa joulun aikaa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nonna! Itsestäänselvyyksistähän sitä aina saa itseään muistutella :D Levollista ja tunnelmallista joulua myös teille sinne! <3 Nauttikaa.

      Poista
  2. Olen harkinnut kirkasvalolampun hankkimista pitkään, toisin sanoen jo useamman vuoden ajan. :) Onneksi saatiin nyt edes lunta, joten pahin pitkä ja väsyttävä pimeys on taltutettu. Mukavaa joulunajan jatkoa! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kyllä :) Aika välitön piristys ja vastaavasti voi tasapainottaa untakin. Ihanaa silti, että ollaan menossa kohti valoa! Voi hyvin <3

      Poista
  3. Viisaita vinkkejä! Valoisia hetkiä loppuvuoteesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Minna-Liisa - ja samoin sinnekin!

      Poista

Kiitos viestistä! Vaihdan mielelläni ajatuksia :)