torstai 12. tammikuuta 2017

Vinkkejä parempaan itsetuntoon



Luin jokin aika sitten ajatuksia, miten kohentaa nopeasti itsetuntoa. Mukana ollut vinkkilista oli niin hyvä, että halusin tallentaa sen muistikirjaani.


  • Älä vietä aikaasi sellaisten ihmisten seurassa, jotka eivät lisää hyvinvointiasi.
  • Älä sano kyllä, jos et halua.
  • Älä pysy työpaikassa, jota inhoat.
  • Älä pue päällesi mitään, mikä ei tunnu hyvältä.
  • Älä enää valehtele itsellesi yhtään mistään.
  • Älä tuhlaa elämääsi mihinkään, mikä ei oikeasti ole sinun juttusi.
  • Älä sammuta sisäistä paloasi mistään hinnasta.
  • Kohtele ja rakasta itseäsi kuin parasta ystävääsi.
  • Tee päivittäin kaikkea sellaista, mikä tekee onnelliseksi.


Viime aikoina olen kokeillut uusien asioiden tekemistä ja onnistunut niiden parissa jopa yli odotusten. Arvatkaas, miten paljon se on tuonut iloa ja itsevarmuutta elämääni. Silloin olen kertonut itselleni, miten hyvä olen. Taputtanut itseäni olkapäälle ja vaihtanut vaativan itsekritiikin lempeisiin ja kauniisiin kehuihin.

Olen myös viime aikoina osannut olla vähän tarkempi rajoistani ja sanonut ei. Tyytyväisyys nousee niistäkin tilanteista, vaikka ensin olisikin hieman huono omatunto. Monesti saatan vaihtaa vielä kotoa lähtiessäni vaatteitani, koska ei tuntunutkaan niin mukavalta. Hyvä olo ja parempi itsetunto voi olla niin pienistä asioista kiinni! Ja kun olen oman juttuni parissa, miten onnelliselta se tuntuukaan.

Ei vaadi vain harjoittelua saadakseen omaa hyvää oloa ja itsetuntoa paremmaksi, vaan myös valintojen tekemistä omassa elämässä. Minkä muutoksen sinä olisit valmis tekemään paremman itsetunnon puolesta?




Vinkkilista on mentaalivalmentaja Minna Marshin laatima. 




6 kommenttia:

  1. Minun tulisi opetella sanomaan ei, silloin kun se tuntuu oikeasti oikealta vastaukselta. Hyvä ja kannustava listaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuolla pääseekin jo pitkälle omassa hyvässä olossa <3

      Poista
  2. Miten yksinkertaisia ohjeita, miten helppoa ne on unohtaa!
    Mun suosikkiruno Eeva Kilveltä on se, jossa pidetään itseä hyvänä ja ollaan itsestä ylpeitä ja joka päättyy sanoihin "Sinä pieni urhea nainen, minä luotan sinuun."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo runo on niin hyvä muistutus meille kaikille! Kiitos kun jaoit sen ja muistutit <3

      Poista
  3. Vaalin kiitollisuuden herättäviä hetkiä, asioita ja ihmisiä, joiden seurassa koen hyvää oloa. Luen tekstejä, joista saan hyvää mieltä. 💚 Tuija

    VastaaPoista

Kiitos viestistä! Vaihdan mielelläni ajatuksia :)