maanantai 1. kesäkuuta 2015

Mielekästä syömistä




Sain viime viikolla käsiini Outi Rinteen uuden kirjan Mielekkäät eväät. Oli inspiroivaa lukea Outin ajatuksia ja hyvän mielen reseptejä kirjasta. Tulemmeko aina ajatelleeksi, miten paljon voimme vaikuttaa mielialaamme, virkeyteemme ja kirkkaisiin ajatuksiin ruoan avulla. Jos syömme yksipuolisesti ravintoköyhää ruokaa, alkaa pikkuhiljaa mielemme ja kehomme reagoida siihen. 

Hyvän mielen ruoka on puhdasta, luonnollista ja aitoa ruokaa. Se on kasvisvoittoista, monipuolista ja hurjan värikästä. Hyvän mielen ruoka on herkullista. Se nautitaan rauhallisesti ja sitä syödään riittävästi. Hyvän mielen ruoka hoitaa suolistoa, jolla on tiivis yhteys aivoihin. 




Olin aikaisemmin kasvissyöjä lähes kymmenen vuotta. Ihan vain siksi, koska ajattelin sen olevan terveellistä. En kuitenkaan ollut terveellisesti syövä kasvissyöjä. Söin aivan liian yksipuolisesti ja leipävoittoisesti. Kuusi vuotta sitten tein täydellisen täyskäännöksen. Aloin syödä laadukasta lihaa, mutta aloin syödä myös erittäin värikkäästi ja runsaasti kasviksia sekä lisäsin huomattavasti hyvien rasvojen käyttöä. Virkeyteni ja oloni parani niin, että sen huomasi läheisetkin.

Kehomme joutuu nykypäivänä kovalle rasitukselle mm. stressin, lääkkeiden/lääkejäämien, kemikaalien, ilmansaasteiden ja maaperän köyhyyden vuoksi. Tämän vuoksi kehoa ja mieltä kannattaa tukea hyvällä ravitsemuksella. Päänsärky, voimattomuus, alakuloisuus, unettomuus, turvotus tai hiusten sekä ihon heikko kunto voi olla merkki kehon heikosta ravitsemuksellisesta tilasta.




Mitä tulee Outin kirjaan, kokeilin sieltä jo mustapapuhummusta. Olen täysin hurahtanut hummuksiin ja ne ovatkin mitä parhainta hyvän mielen ruokaa. Hummuksesta saa mm. hyviä rasvoja, proteiinia ja kalsiumia. Tämä oli ihan superherkullista! Käytän hummuksia levitteenä, lisäkkeenä salaatin kyljessä ja dippailen siihen kasviksia.

Mustapapuhummus kirjasta Mielekkäät eväät:

1 purkki mustapapuja (tai 2½ dl itse kypsennettyjä), 1 munakoiso, 3 rkl (mustaa) tahinia, 5 aurinkokuivattua tomaattia, 1 tl jauhettua juustokuminaa, 1 tl jauhettua  korianteria, 1 dl kylmäpuristettua oliiviöljyä, 1 valkosipulinkynsi, 1 sitruunan mehu (itse laitoin vähän vähemmän), suolaa  maun mukaan, vettä ohentamiseen.

Lämmitä uuni 180 asteeseen ja paahda munakoiso pehmeäksi. Paloittele se jäähtyneenä ja laita muiden ainesten kanssa tehosekoittimen kulhoon. Voit käyttää myös sauvasekoitinta. Soseuta kaikki tasaiseksi tahnaksi ja lisää vettä tarvittaessa, jotta saat sopivan koostumuksen. Säilyy jääkaapissa kannellisessa astiassa pari vuorokautta. 








4 kommenttia:

  1. Namm...jo lukiessa vesi herahti kielelle..:)

    VastaaPoista
  2. Ihana kirjoitus, kiitos Sini <3 - Ja miten kauniit kuvat! Kokeilujen kautta olen itsekin todennut, että täyskasvissyönti ei automaattisesti ole yhtä kuin terveellinen ruokavalio, ja tarinasi epäterveellisesti syövänä vegenä kuulosti aivan omaltani. Sen sijaan värikkäät aidot ruoka-aineet, hyvät rasvat ja laadukkaat eläintuotteet saavat omankin olon aivan eri tavoin energiseksi.

    VastaaPoista

Kiitos viestistä! Vaihdan mielelläni ajatuksia :)