sunnuntai 1. huhtikuuta 2012

Läsnäoloa


Tämän aamun kirkas aurinko sai olon heti seitsemän jälkeen levollisen energiseksi. Kaikkialla on aivan hiljaista ja voi hetken vain olla nautiskellen. Ostin Kevätmessuilta orvokkeja, jotka meinaan kohta istuttaa ruukkuihin. Tuntuu lähes varaslähdöltä alkukesään.

♥




Olen koukussa läsnäoloharjoituksiin. Lupasin kertoa niistä enemmän ja olen saanut niiden tiimoilta jo muutamia viestejä. Mieleni on nimittäin villi ja täynnä ajatuksia. Liitelen usein muissa maailmoissa. Itselläni on ollut tapana päivän mittaan silloin tällöin hetkiseksi pysähtyä, hengittää muutaman kerran syvään ja havainnoida ympäristöä. Yleensä teen tämän luontoa katsellen. On ilo, että työpaikkani suurista ikkunoista avautuu näkymät rauhaisaan luontoon. Lisäksi työmatkallani kävelen pienen metsikön läpi ja siellä ollessani olen vain siellä. Joka päivä ihmettelen ja ihastelen sitä metsikköä, vuodesta toiseen. Tällä viikolla huomasin, miten pitkiä ja kiemurtelevia matkoja solisevat purot kulkevat. Myöhemmin keväällä valkovuokkomättäät jatkuvat silmänkantamattomiin.

Iltaisin ennen nukkumaanmenoa sammutan olohuoneesta valot ja istahdan sohvalle risti-istuntaan. Nojaan pehmeisiin tyynyihin kädet sylissä. Saatan vetäistä tilkkutäkin jaloilleni. Laitan kännykän herättämään 20 minuutin päähän. Hengitän rauhallisesti sisään ja ulos ja keskityn vain hengitykseen. Rentoutan itseni ja olen läsnä ihan vain siinä hetkessä. Lasken koko ajan hengityksen tahtiin yhdestä kymmeneen keskittyen vain siihen. Tällä hetkellä lasken vain aluksi ja siinä vaiheessa, jos ajatukset lähtevät holtittomasti karkailemaan. Ajatuksia tulee, hyväksyn ne ja annan niiden mennä. Itselläni toimii mielikuva, jossa ajatukset kulkevat jonossa silmieni edessä pääni ulkopuolella. (Siihen väliin voi kuvitella vaikka ohuen ja keveän verhon erottamaan itsensä ja ajatuksensa.) Annan niiden mennä ja kulkea pois välittämättä ja kontrolloimatta. Saatan ajatuksissani kohauttaa olkapäitäni ja nimetä ajatuksia. Tosin pystyn olemaan niin läsnä tällä hetkellä, että ajatukset kulkevat hyvin pienenä virtana ja virrassakin on koko ajan suurempia ajatuksettomia aukkoja. Mieleen nyt vain tulee säännöllisesti ajatuksia, siitä ei pääse pois, joten ne voi vain hyväksyä.

Läsnäoloharjoituksen (tai meditoimisen/hiljentymisen/rentoutumisen) jälkeen olo on jo fyysisestikin levollinen. Samalla voi kuulostella sisintään. Tästä aiheesta voisikin kertoilla loputtomiin. 20 minuuttia menee toisinaan piinallisen hitaasti, mutta pääsääntöisesti helposti ja nopeasti. Puolitoista tuntia ohjattua harjoitusta muualla kuin kotona ei tunnu enää missään. Sen jälkeen oloni on erityisen rauhaisa, hullun reipas kävelytahtini on hidastunut, rakastan jokaista vastaantulijaa ja elämä vain tuntuu jännältä :) Se miten jo aivojen osa-alueilla tapahtuu muutosta, on mielenkiintoista. Tämä onkin yksi intohimoni kohde: aivot ja ajattelu. Työssäni alan huomata muutosta siinä, että pyrin tietoisesti olemaan enemmän läsnä - tällaiselle ajatusten avulla liitelijälle se onkin iso taito! Ja kuten arvaatte, työ on tullut entistä mielekkäämmäksi ja tehokkaammaksi.

Jos kiinnostaa, kannattaa esimerkiksi tutustua Mindfulness-menetelmään. Eri tahot järjestävät kursseja. Ohjattuja harjoituksia voi kuunnella esimerkiksi täältä ja itse luin kirjan Nautitaan raakana. Elämä sellaisenaan, mitää lisäämättä, mitään poistamatta. (Henkka Hyppönen) inspiraatioksi juuri tuohon 20 minuutin harjoitukseeni.


Mukavaa ja levollista pääsiäisen aikaa!

28 kommenttia:

  1. Pysähtymisen ja ajattelemisen jaloa taitoa pitäisi itsekkin opetella. Minä se vaan riekun ja menen välillä kuin päätön kana. Ajatukset kyllä liitävät kaikkialla muualla kuin hetkessä. rentoutuminen voisi olla mulle hyvä juttu.
    Kiva kun olet ostanut jo pikkuisia orvokkeja. Ihanaa kun kevät tulee vaikka
    lauantaina oli pikkuinen takapakki.
    Rentouttavaa Sunnuntaita !

    VastaaPoista
  2. Ei kuulosta ollenkaan hassummalta... itse liidän myös liian lujaa enkä osaa pysähtyä. Iltaisin ennen unille menoa ajatukset laukkaavat taukoamatta- on niin palon vielä tehtävää ja mietittävää. Ehkä kokeilen, ehkäpä ihastunkin :)

    VastaaPoista
  3. Äärimmäisen mielenkiintoista! Taidankin etsiä tuon Hyppösen kirjan käsiini!

    Auts, orvokkeja! Pidähän ensi yönä sisällä turvassa pakkaselta.

    VastaaPoista
  4. Tosi mielenkiintoista!! Olisi syytä opetella, minunkin....

    VastaaPoista
  5. Mielenkiintoista! mullakin ajatukset, haaveet, ideat ja suunnitelmat vilistävät päässä sellaista vauhtia, ettei perässä pysy. Yöllä herään sitten monesti järjestelemään näitä päivän asioita päässäni. Mietiskely ja hiljentyminen päivällä voisi tuoda rauhallisempia yöuniakin :).

    VastaaPoista
  6. Voi kiitos tästä postauksesta.

    Elämässäni on menossa ajanjakso, jolloin mieli on koko ajan rauhaton....tänään aloitan läsnäolo harjoitukset....olenhan minä tuosta tiennytkin, mutta ei aina kaikki apu tule mieleen, kun sitä eniten tarvitsisi.
    Jospa minäkin onnistuisin askeleitani hiljentämään...:)

    VastaaPoista
  7. Allidaalia: Itse kannatan pysähtymistä ja juuri tässä hetkessä olemista. Se tekee elämästä mielenkiintoista. :) Orvokit ovat jo ruukuissaan ja päivä on ollut leppoisa. Toivottavasti sielläkin!

    Mari: Tykkäänkin juuri iltaisella ennen sänkyyn menoa istahtaa vain olemaan ilman ajatuksia. Auttaa yöuneenkin. Kokeile, jospa tykästyt. Mutta muista, että taitoa pitää harjoitella. Siis jos tuntuu aluksi, ettei millään onnistu.

    Nonna: Etsi ihmeessä. Oli mukavan raikkaasti kirjoitettu. Ja orvokit ovat suojassa juu :)

    Hymyilevä tyttönen: Sitten kun siltä tuntuu, kannattaa opetella :)

    VastaaPoista
  8. Saraheinä: Varmasti auttaa yöuneen. Varmaan tutkittukin :) Se on hyvä huomata, että pystyy olemaan rauhassa omassa hiljaisuudessaan ilman että villit ajatukset saavat sen suurempaa otetta - ne vain menevät.

    Irmastiina: ole hyvä :) ja toivottavasti saat ajatuksesi kuriin tai siis tarkoitan, että pystyt olemaan omassa rauhassa ilman, että rauhattomat ajatukset saava vallan. Levollisempia aikoja sulle! ♥

    VastaaPoista
  9. Moikka Sini, kuulostaa niin I H A N A L L E! Mä harrastin samaa n. 10 vuotta sitten, kun elämässäni oli vaikea ajanjakso. Se auttoi silloin pitämään minut kasassa. Silloin tein myös ohjattuja rentoutumisharjoituksia ja niistäkin oli valtavasti apua. Kaikki olisi hyödyllistä nytkin, kun tuntuu ettei mihinkään enää riitä tarpeeksi aikaa. Sillä onhan se aika siellä, ihan niinkuin aina, mutta itse tekee itselleen kiireen. Onko se sitten laiskuutta, kun ei viitsi vai onko nää nyt ne "ruuhkavuodet"? Mene ja tiedä. Olisi mahtava lahja itselle, kun alkaisi olemaan enemmän tässä ja nyt eikä harrastaisi niin paljon sitku-ajattelua.
    Peruslonteeltani olen tosi kiinnostunut mainitsemistasi jutuista, mutta ajan mittaan musta on tullut saamaton ja laiska. En jaksa oikein vaivautua nykyisin... ;)
    Kuulostipas paatokselliselta, mutta ideani oli siis ettei tekisi pahaa meikäläisellekään vähän meditoida.
    Ihanat orvokit! Mä laitan pionin juurakot multaan ja pähkäilen sitten keväämmällä mihin ne istuttaisin... :)

    VastaaPoista
  10. Moi Sari! :) Juu kuulostit kyllä oikein paatokselliselta ja innostuneelta :D Tiiätkös, että olen ihan sata varma, että olet aidosti läsnä siellä puutarhan touhuissa ja nautiskelet kauneudesta - oikeaa kukkameditaatiota! Kai nyt sentään maltat istuskella ja ihastella siellä suojaisan puutarhan uumenissa... Ja siis kun silloin tällöin muistaa olla läsnä parikin minuuttia, kuulemma siitäkin on hyötyä (kuulin just tällä viikolla mindfulness-ohjaajalta). Mulla nyt on sopiva hetki elämässä kokeilla kaikenlaista, vaikkei mitää 'kriisiä' tai muuta ihmeellistä olekaan (tai no ihmeellistähän tapahtuu koko ajan). Mun on tärkeää olla enemmän läsnä jo työnikin takia.

    Vitsit mä muuten haluisin olla kärpäsenä katossa siellä sun taimitarhassa ja istutusjutuissa. Voi kuitenkin levollisesti! ♥

    VastaaPoista
  11. Meidän ns.ruuhkavuosia elävien pitäisi varsinkin harjoittaa noita harjoituksia. Pysähtyminen on tärkeää ja se antaa niin paljon, kun hetken keskittyy vain hiljaisuuteen tai musiikkiin. Se on yllättävän vaikeaa ja sitä pitää todella harjoitella - helposti pääsee mieleen jotakin häiritsevää, esim. ai unohdin laittaa kauppalappuun, tai muuta sellaista. Mutta harjoitus tekee mestarin,
    Mukavaa alkavaa viikkoa!

    VastaaPoista
  12. Pitäisi ehkä itsekin alkaa kokeilla tätä. Liian usein ajatukset liitelevät tulevassa tai märehtivät menneitä. Oikeasti kun haluaisi vaan olla tässä ja nyt.

    VastaaPoista
  13. Sä oot kyllä Mustakissa fiksu :) Olen kyllä aina tiennyt sen. Ja totta, mitä kiireempää, sen tärkeämpää hetkeksi pysähtyä. Siitä saa voimaa. Ja harjoitus tekee mestarin. Mäkin ihan just sammutan koneen ja hengähdän hetkeksi ja sitten petiin kera kauniiden unien. Sulle myös kivaa huhtikuun ekaa viikkoa!

    Peppi: Kieltämättä pikkuhiljaa siitä alkaa sitten tulla tapa eikä kuluva hetki liidä niin lujaa ohitse.

    VastaaPoista
  14. Ihana postaus. Jäin miettimään tätä pysähtymistä ja hiljentymistä jo aikaisemmin kun luin aiheesta blogissasi, mutta ajatus harhautui jonnekin muualle ja unohdin koko aiheeseen liityvän ajatuskulun. Itselläni on tapana miettiä asioita liian pitkälle ja todellinen läsnäolo jää liian vähällä, koska en ole aina olemassa olevassa hetkessä mukana. Olen huomannut, että se aiheuttaa tosi levottoman olon ja muutenkin ihmeellinen levottomuus on lisääntynyt. Levottomuus taas aiheuttaa ahdistusta.

    Pian menen iltapesulla ja koitan unohtaa huomisen miettimisen.

    Kiitos tästä ja ihanaa uutta viikkoa!

    VastaaPoista
  15. Itsekin harrastan samantapaista meditointia, yleensä ennen nukahtamista. Toisinaan otan piikkimaton vielä avuksi, jolloin sisäisen höpöttäjän vaimentaminen tuntuu olevan jotenkin helpompaa.

    Loistava postaus! Täytyykin etsiä Hyppönen käsiin.

    VastaaPoista
  16. miten ihmeessä löysin vasta nyt ihastuttavaan blogiisi. Vaikka parempi nyt kuin milloinkaan :) Ihan mahtava postaus. Kiitos kun muistutit.

    VastaaPoista
  17. Mielenkiintoista ja hyvän kuuloista!Itse haluaisin kokeilla joogaa, sekä kehon kuntouttamiseen, että mielen rauhoittamiseen, haluaisin syksyllä aloittaa, sitä ennen ei täällä päin pääse ohjaukseen ja teen sen mielelläni jossain muualla, kuin kotona, ehkä sitten, kun on reenannu vähän niin pystyy irrottaumaan vaikka ympärillä lapset melskaiskin :)

    VastaaPoista
  18. Olipas mielenkiintoinen posti. Läsnäoloharjoituksilla on vissi mieli, tuovat varmasti hyvää ja levollista oloa.

    Sinulla jo orvokkejakin, oi ihanuutta:)

    Voi hyvin suloinen♥

    VastaaPoista
  19. Kiitos! Tätä aina itsekin kokeilen, parhaimmillaan saavutan max.n.3minuutin hiljaisuuden päässäni! Se on vaikeaa!!!
    Jättelen tässä vähän niinkuin muuttokorttia, kun jouduin aika kiireellä vaihtamaan blogini osoitetta..uusi soite löytyy kuvaani klikkaamalla, nähdään! :)

    VastaaPoista
  20. Hanni: Mun mielestä on hienoa, että jo ymmärtää tuon läsnäolon voiman ja tarkoituksen. Se auttaa kyllä levottomuuten ja välillä sitä on vaikea harjoitella. Nää kolme viimeistä päivää on ollut mulle vaikeita tehdä sitä 20 minuutin harjoitusta, ajatus liitelee ihan vaikka missä. Mutta olen aina tyytyväinen, kun kuitenkin yritän :) Levollista pääsiäisviikkoa sulle! Toivottavasti olosi tyyntyy.

    Kultsin kämppä: Arvasin, että sua kiinnostaa tuo kirja ja olinkin ihan varma, että teet vastaavia harjoitteita :) Tuo piikkimatto on varmasti hyvä tuohon tarkoitukseen! Mulla ei ole, mutta voisin harkita hankkimista just tuon sisäisen höpöttäjän vaimentamiseen.

    Heidi: Tervetuloa :) kiva, että viihdyt ♥

    VastaaPoista
  21. Maija: Toivottavasti pääset pian aloittamaan :) ja onnistut myöhemmin kotonakin. Mä en kyllä oikein onnistu tuossa kotona. Tai vähintääkin pitäisi olla ihan jokin oma rauhoitettu tila sitä varten.

    Hannah: Sitäpä juuri ♥ Voi hyvin sinäkin!

    Jennie: Kiitos, tykkään tuollaisista ja melko kiva satsi lisääkin ;)

    Elina: No hei, kolmekin minuuttia täyttä hiljaisuutta omassa päässä on tosi iso aika!! :) Mä en oo ehkä täydellisesti varmaan ehkä pystynyt tuohon vielä, siis aina jokin pienen pienikin ajatus kiitää siihen väliin. Mutta eikös 8 sekunnin välein tule mieleen uusi ajatus? Ja ihminen ajattelee 60000 ajatusta päivittäin? Juu, että on siinä sitten harjoittelemista!! :D Kiitti muuttokortista, nähdään!

    VastaaPoista
  22. Kauniita kuvia ja mielenkiintoista nuo läsnäoloharjoitukset, joista kerrot. Kiitos, että jaat tietoa hyvistä asioista. Me jokainen kaivataan oppaita hyvään oloon!
    Minä omalta kohdaltani pidän joogasta mm. senkin takia, että siinä keskitytään liikkeeseen, hengitykseen ja oman kehon tuntemuksiin. Ajatusten virta rauhoittuu näillä aika tehokkaasti ja se on kyllä todella hyvää tekevää sekä rentouttavaa. Mukavaa pääsiäisenaikaa Sinulle Sini;)

    VastaaPoista
  23. Usein sitä itse tekee oman kiireensä. Olen myös huomannut, että asioiden tekeminen rauhassa ja keskittyen sitä paitsi jouduttaa asian valmiiksi saamista. Hösöttäminen ainakin minulla tuppaa kostautumaan, eikä hommat tule yhtään aiemin valmiiksi kuin rauhassa tekemällä.
    Pysähtyminen ja kuulostelu on arvokasta. Ja se hetkeen tarttuminen myös.
    Ajattelen asiaa myös siltä kantilta, että monta kertaa ihminen, minä itse ehkä joku muukin, haluaa ja tahtoo ja suuntaa koko ajan tulevaan. Tämän sijaan yritän todella keskittyä siihen mitä minulla jo on, eikä tämä välttämättä tai pelkästään päde materiaan. Yhtä lailla omaan itseen, elämäntilanteeseen ja nykyhetkeen.
    Oikein rentouttavaa ja rauhaisaa sekä ilon täyttämää pääsiäistä sulle Sini. Meillä on tällä naamat jo suklaassa :)

    VastaaPoista
  24. Kirjoitat minulle erittäin tutuksi tulleesta aiheesta.
    Aika monta läsnäoloa käsittelevää opusta olen läpi kahlannut...viime aikoina en enää oikeastaan niitä ole lukenut, vaan koitan toteuttaa oppeja omassa elämässäni.
    Meditointia harjoitan esim. neuloessani, perunoita kuoriessa, tiskatessa ja uusin hyväksi havaittu: matonkuteita leikatessa!
    Minulla tuo paikallaan istuminen ja siten "pään tyhjentäminen" ei oikein toimi...

    Blogistasi muuten aistii sen levollisen energian, mistä kirjoitat.
    Siksipä sinun blogisi taitaakin olla yksi suosikeistani;)

    Hyvää pääsiäisen jatkoa sinulle Sini!

    VastaaPoista
  25. Hyvä Mieli: kiitos ajatuksistasi :) Totta, jokainen kaipaa vinkkejä hyvään oloon, mutta jokaisen on löydettävä ne omat juttunsa siihen. Jooga on loistava läsnäolon harjoitusta myös, kuten moni muukin tekeminen. Kävely luonnossa tai haravointi. Ihanan aurinkoista ja levollista tätä uutta viikkoa sulle!

    Anu: Juuri näin, keskittyneenä ja läsnäolevana on todella tehokas tekijä! Se on vain välillä niin haastavaa, kun tulee juuri hösötettyä ja kiirehdittyä. On kerrassaan hieno taito keskittyä tähän hetkeen kiitollisena ja tyytyväisenä. Sitä taitoa onneksi pystyy opettelemaan! On surullista, jos eläisi vain tulevassa "sitten kun" ajassa. Itse toivon ainakin osaavani nauttia mahdollisimman usein ihan just tästä hetkestä ja elämästäni kokonaisuudessaan. Toivottavasti teillä on ollut ihana pääsiäisnen! Ja hei, melkoisia herkkuja on ollut täälläkin :)

    Hei Iinu, tosiaan huomasin itsekin, miten meditoivaa haravointi on. Se tietty toistuva liike, kuten neulomisessa, kannattaa hyödyntää toisinaan aivan keskittyen siihen puuhaan. Mulla on ollut koko kulunut viikko vaikeata keskittyä olemaan paikallaan pää hiljentyneenä. Siispä juuri haravointi tuntui äärettömän ihanalta. Ihanaa kuulla, että aistit levollisuutta täällä. Sitä oikeastaan haluankin. Tavoittelen elämässäni levollisuutta ja harmoniaa ~ hienoa, että sen voi muutkin aistia! Voi ihanasti ja levollisesti! ♥

    VastaaPoista
  26. Heippa! Ihan ekaksi on pakko sanoa, että tykkään hurjasti sisustustyylistäsi, kotisi näyttää aina niin ihanan iloiselta ja jollain tavalla boheemin huolettomalta.

    Mutta asiaan. Olen tosi kiinnostunut ylipäätään asioista, jotka rauhoittavat ja tuovat tähän hetkeen, pois virtuaalimaailmasta ja arjen multitaskaamisesta (kauhea sana, siis yhtä aikaa suorittamisesta).:) Välillä tuntuu, että on niin kiire sekä töissä että sen jälkeen että menee vain eikä pysty keskittymään oikein mihinkään. Ja ruuhkabussissa istuminen, avokonttori ja kaikenlainen melusaaste ei myöskään paranna oloa.

    Ihanaa iltaa, jatketaan tätä ajatusten vaihtoa!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anna kauniista sanoista :)

      Nuo mainitsemasi asiat ovat niin tärkeitä. Jatketaan tästä! Meidän pitäisi pysähtyä yhdessä joskus teekupposen äärelle pohtimaan asioita. Vaikka töiden jälkeen Helsingissä... :)

      Läsnäoloa meille!

      Poista

Kiitos viestistä! Vaihdan mielelläni ajatuksia :)