maanantai 5. huhtikuuta 2010

Yöpaita vai mekko?


Haksahdin ennen pääsiäistä ostamaan kangasta. Ompelin siitä mekkosen japanilaisen kirjan Ihanat mekot ja tunikat mukaan. Harkintakykyni ehkä vähän petti, koska lopputulos näyttää enemmänkin yöpaidalta. Jännitti myös, miten japanilaiset kaavat ja mitoitus täsmäävät itselleni. Päädyin rohkeasti pienimpään kokoon, mutta ensimmäisellä sovituskerralla jouduin poistamaan helmaosan leveydestä reilu 15 senttiä, koska näytti siltä, että olisin piilotellut mekkosen alla tynnyriä. Tosin leveä se on vieläkin. Kangaskin olisi voinut olla laskeutuvampaa.



Yritin edes poseerata haahuilemalla kirjan kuvan mukaisesti, mutta sekään ei oikein tahtonut onnistua. Kirjassa on kuitenkin monta kivaa mallia, joita on helppo muokata mieleisekseen. Tämä on siis ensimmäinen yritys, vaikka kirjan olen omistanut jo vuoden.

Seuraavassa vaateompeluksessani onkin sitten luvassa vähän enemmän väriä ja kierrätysmateriaaleja...

18 kommenttia:

  1. Tilaa tai ompele tällainen vyö pidettäväksi tunikan kanssa: http://www.ilomieli.com/kauppa/product_catalog.php?c=41

    Tunikahan on aivan ihana! :)

    VastaaPoista
  2. Sini, siitä tuli kaunis. Tykkään tuosta etumuksesta ja vajaamittaisista hihoista. Onko kirjan mallit muuten yleisesti sellaisia, että kaltaiseni kokematonkin vaateompelija voisi joitakin niistä tehdä?

    VastaaPoista
  3. Sinulla on oikein kaunis ja mukava blogi. Itsekin olen vähän "vanhaan päin kallellaan", joten eipä ihme, että pidän jutuistasi. Kivoja kuppeja sinulla...

    VastaaPoista
  4. Tehilla, olenkin suunnitellut ompelevani tuollaisen vyön itselleni! :) Ja ihaillut moista myös noilla sivuilla. Melkein voisin tilatakin... Kiitos muistutuksesta!

    Anu, kiitos! Itsekin tykkään hihoista ja etumuksesta. Ja koko mallista, mutta kangas ei oikein istu siihen. Kuvissa kyllä näyttää söpöltä. Veikkaan, että onnistuisit kirjan ohjeiden mukaan ompelemisessa. Mallit ovat yksinkertaisia ja selkeitä. Ja tarvittaessa voin auttaa! :) Olen itsekin vasta nyt innostunut enemmän vaateompelusta.

    Mustakissa, kiva että tykkäät! Vanhaan päin kallellaan oleminen on kyllä kivaa! :) Ja kupit ovat heikkouteni...

    VastaaPoista
  5. Onpas herttainen mekko! Ihana! :)
    Onpas esikot mahtavan näköiset ikkunalla! Minulla ne kuivahtivat , vaikka kastelin niitä , ehkä liian ahkerasti.
    Ihanaa maanantai-iltaa!

    VastaaPoista
  6. Hurmaavan kaunis mekko, sanon minä! En näe siinä mitään "vikaa", eikä kyllä näytä yöpaidalta-tai jos näyttäisi, niin luxus-sellaiselta;-).

    VastaaPoista
  7. Hieno siitä tuli, eikä minun silmiini mikään yökkäri!

    Mukavaa viikkoa!

    VastaaPoista
  8. Aivan ihana! Eikä minun silmääni ollenkaan yöpaitamainen. Olen itsekin katsellut noita ohjeita "sillä silmällä", mutta en ole vielä saanut kokeilluksi. Pitäisikin rohkaistua!

    VastaaPoista
  9. Sari, Aamunkukka, Nonna ja Nan: ehkei harkintakykyni sittenkään pettänyt ;) mutta jostain syystä siskoni olivat nauraa minut suohon mekkoineni, kun pyörähtelin heille.

    Rohkeasti vain ompelemaan ja kokeilemaan!

    VastaaPoista
  10. Täällä taas ;)
    Kiitos kun vastasit tuohon vaikeusastejuttuun. Minä laitoin nyt kirjan tilaukseen. Olen joitakin vaatteita ommellut mutta aika vähän mitään monimutkaista. Nyt olisi intoa ja mietin, jos kirjasta saisi inspistä myös vanhojen vaatteiden uudistamiseen. Kiitos vielä!

    VastaaPoista
  11. Parempi kui esikuvansa! Hyvä pituus. minulla tuo m´sama kirja, mutta mitään en ole saanut tehtyä...

    VastaaPoista
  12. Tosi kaunis mekko!
    Minulla on tuo sama kirja, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi mitään sen ohjeilla ommella.

    VastaaPoista
  13. Voi miten kaunis tunika.Todella taitava olet! Eikä näytä yöpaidalle ja jos se sinua häiritsee niin laita vaikka satiininauha vyötärölle tai vyö..nehän ovat nyt niin IN :)

    VastaaPoista
  14. Ihana tuli! ja kesällä ei haittaa vaikka olisi vähän yöpaitamainenkin :)

    VastaaPoista
  15. Hih, kyllä se mun silmäänkin hieman "yöpaidahtaa". Ehkä se on toi kankaan väri/kuosi. Mut nätti se silti on!!

    VastaaPoista
  16. Kiva kiva, nyt vain kaikki kirjan omistajat ompelemaan! :)

    Virve, tiedät yöpaitatyylini... ;)

    VastaaPoista
  17. Mä sain tuon kirjan juuri tänään postista. Vähän olen pettynyt siihen, että mallit ovat kaikki aika samantapaisia eli älyttömän isoja ja leveitä, malli näyttää hukkuvan vaatteisiin ja näyttää siksi alipainoiselta. Itse pitäisin hoikkana istuvammista vaatteista. No, täytyy yrittää ehkä jotain siitä ommella kuitenkin, ja voihan niitä kaavoja yrittää muokata, vaikka juuri kaventaa helmasta ja käyttää vyötä tms.

    VastaaPoista

Kiitos viestistä! Vaihdan mielelläni ajatuksia :)