maanantai 17. huhtikuuta 2017

Mikä on luontainen rytmisi



Ihanat pääsiäispyhät. Antavat luvan vain olla. Kaksi päivää olenkin haahuillut yökkärissä kotona, ottanut pitkiä päiväunia ja juonut kahvia. Toki olisi voinut olla vähän aktiivisempi, mutta keho ja mieli vaatii yökkäripäiviä. Jos en saa päiviä, jolloin vain olen, en voi hyvin. Ystäväni äiti sanoikin, etten sovi tähän länsimaalaiseen elämäntahtiin, kun tuskailin väsymystä. En sovikaan. Tarvitsen ihan omanlaisen tahdin elämälleni.

Toinen omaa tahtia tarvitseva ystäväni mainitsi, että hoitaa vain hommansa, mutta muuten ei tarvitse sopeutua. Keskittyy kuuntelemaan itseänsä ja elää sen mukaan omannäköistä elämää. Tällöin voi hyvin ja on tasapainossa.




Jos toimii tavalla, joka ei ole itselle luontaista, voiko voida hyvin? Ei ainakaan pidemmän päälle. Jos yhteys itseen on kadonnut ja sopiva tahti hukassa, voi yhteyttä vahvistaa oleskelemassa luonnossa ja viettämällä aikaa itsekseen. Kirjoittamalla, lukemalla ja olemalla läsnä arjessa kuulostellen itseä.




Mikä on luontainen rytmisi? 
Elätkö itsellesi sopivalla tavalla?
Oletko syvällä sisimmässäsi tyytyväinen elämäsi virtaan? 
Tekeekö tapasi, jolla elät, sinut tyytyväiseksi ja olosi tasapainoiseksi? 

Minkä asian olisi muututtava?




Seuraa kuviani ja ajatuksiani Instagramissa ja Facebookissa.



tiistai 4. huhtikuuta 2017

Kysynpä intuitioltani



Muistattehan vuoden sanani? Se on rauha. Olen paljon miettinyt, mitä lisäämällä ja mitä vähentämällä lisäisin rauhaa elämääni. Käytännön työkalut ovat käteviä, kuten juuri hankkimani Intuitiokortit.

Huhtikuu on omistettu hyvälle ololle ja intuition vahvistamiselle. Meissä on kuitenkin valtava määrä tietoa. Sitä on vain välillä niin vaikea hyödyntää. Onneksi intuitiota pystyy vahvistamaan harjoittelemalla. Siihen vaaditaan vähän hiljentymistä ja hetkeä itsensä kanssa, jotta annamme tilaa intuition kuuntelemiselle ja opimme erottelemaan pelon tai toiveajattelun tuomat ajatukset intuition viesteistä.

Mistä tietää, että kyse on intuitiosta? Voi vain tulla tunne, että näin se on tai että tieto tulee suoraan sydämestä. Olo on selkeä ja rauhallinen. Ehkä joku kehollinen tunne.

Ja mikä olikaan tämän päivän kortti, jonka nostin tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni. Elämän oppikoulusta iloitseminen. Iski suoraan kysymykseeni. Intuitiokorttien tekstiä pääsee syventämään mukana tulleella opaskirjalla. Antaa sisäiselle viisaudelle ajattelemisen aihetta ja tilaa uusille oivalluksille. Tietoisen päättelyn osuus tässä elämässä on kuitenkin niin häviävän pieni.


"VIISAUDEN KUKAT

Kuuntele nyt sisäistä viisauttasi. Todellinen viisaus on sisälläsi, se on sydämesi viisautta, jonka kuulet hiljentymällä. Viisaus syntyy elämällä ja kokemalla. Jokainen elämänkokemuksesi on kuin viisauden siemen, josta puhjenneet kukat loistavat kultaisina. Iloitse elämän oppikoulusta.

Viisautta on ymmärtää, että kaikesta voi oppia. Viisauden siemeniä on ripoteltu kaikkeen olevaiseen. Viisaus on sisälläsi ja se koostuu elämänkokemuksistasi, koska tietoa voit oppia kirjoista, mutta viisaus syntyy elämällä. Mikään kokemasi ei ole turhaa. Virheesi eivät ole virheitä, vaan tarvitsemiasi kokemuksia."




Seuraa kuviani ja ajatuksiani Instagramissa ja Facebookissa.




sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Seinämaaleja, opintoja ja omannäköistä elämää




Viimeiset viikot ovat väsyttävän hässäkän ohella olleet myös inspiroivia. Olen iloinen siitä, että olen saanut otetta hieman unenpöpperössä olevaan luovuuteeni. Kevät on herättelemässä innostusta ihan uudella tavalla kodin laittamisenkin pariin. Muutosten levollinen tuuli on puhaltanut jo seinän rauhoittavan vihreäksi. Pikkuhiljaa muutkin seinäpinnat saavat uudet sävyt ja kuviot. Odotan innolla, että pääsen esittelemään ideoitani teille. 




Yksi ja melkoisen iso syy inspiraation heräämiseen on aloittamani visuaalisen markkinoinnin opinnot Helsinki Design Schoolissa. Tuntuu hyvältä olla siellä, missä kuuluukin olla ja tehdä sitä, mikä tuntuu itsestä oikealta.

Kaikki asiat ovat järjestyneet loppujen lopuksi tosi hienosti. Oikeastaan vaan oma kovapäisyys yleensä on ollut se isoin este oikeiden asioiden tapahtumiselle.




Tämä vuosi on omistettu rauhalle ja levollisuudelle sekä sitä kautta hyvälle ololle. Viimeiset viikot ovat totisesti testanneet rauhaani. Olen sortunut taas melkoiseen itseni sättimiseen ja potemaan huonoa omaatuntoa ihan typeristä asioista. Sille tietoinen stoppi nyt.

Kannustetaan toisiamme ja ennen kaikkea itseämme lempeään ja omannäköiseen elämään!





Seuraa kuviani ja ajatuksiani Instagramissa ja Facebookissa.




maanantai 13. helmikuuta 2017

Näin suojaat itseäsi negatiivisuudelta



Miten säilyttää hyvä vire kaikesta ympärillä olevasta negatiivisesta huolimatta? Tämän kysymyksen sain ystävältäni. Oletteko huomanneet, miten ympärillä oleva maailma on välillä niin huonovoiva ja negatiivinen ja kuinka voimakkaasti se voi itseen vaikuttaa?

Omasta hyvästä vireestä kannattaa pitää kiinni! Hyvällä mielellä tapahtuu enemmän hyviä asioita. Näillä kolmella keinolla pidän itse yllä omaa hyvää virettä.



1. Valitse viisi läheisintä ihmistä huolella

Lähimmät ihmissuhteet vaikuttavat omaan elämään eniten. Millaisia ovat ne viisi lähintä ihmistä, joiden kanssa vietät eniten aikaa? Jokaisella on elämässään vaikeita vaiheita eikä ystävää tarvitse sen takia hylätä, jos hän ei jaksa olla vaikeassa elämäntilanteessa iloinen. Mutta onko läheisissäsi energiasyöppöjä, tunnelman latistajia tai unelmiesi lyttääjiä?


2. Kuuntele musiikkia

Stressaantuneena, väsyneenä, hermostuneena, alakuloisena tai ahdistuneena alan kuunnella musiikkia. Olotilasta riippuu, mikä soittolista lähtee pyörimään. Musiikin vaikutuksesta on tehty monenlaisia tutkimuksia ja musiikki on itselläni tehokkain tapa muuttaa tunnelmaa, nostaa virettä tai vastaavasti rauhoittaa.

Vinkki: tee itsellesi valmiiksi soittolistoja eri tilanteisiin tai valitse tunnelmaa nostattava voimabiisi.


3. Suojaa itsesi

Joidenkin ihmisten kanssa suojaan itseni. Otan herkästi toisen tunnetiloja itseeni ja joissakin tilanteissa oman itsensä suojaus vain tulee tarpeeseen ja se on myös varsin tehokas keino. Niinpä aivan konkreettisesti kuvittelen väliin lasiseinän tai olevani omassa lasikuplassa tai jopa pukevani läpinäkyvän kumipuvun päälleni. Viimeksi tänään suojasin itseni hetkeksi eräässä keskustelutilanteessa.



Miten sinä suojaat omaa hyvää mieltä, positiivisuutta ja iloa negatiivisuudelta?




Seuraa kuviani ja ajatuksiani Instagramissa ja Facebookissa.




keskiviikko 1. helmikuuta 2017

Mitä toivoisit elämääsi helmikuussa



Tammikuu on mielestäni aina tuntunut niin kovin pitkältä ja ehkä jopa ankealta. Joskin kivat suunnitelmat vuoden vaihtuessa inspiroivat ja antavat energiaa. Lohduttava ajatus on myös se, että jos vuoden alussa tehdyt uudenvuodenlupaukset eivät ole kantaneet, voi aina aloittaa alusta. Helmikuu on oiva uusi alku taas!

Ylipäätään kaikkea ei tarvitse suunnitella valmiiksi vuodenvaihteessa (tai muulloinkaan). Suunnitelmia saa myöskin muuttaa, tavoitteita täsmentää ja unelmia vaihtaa. Omissa uudenvuoden tavoitteissani olen pikkuisen edennyt. En toki niin mahtipontisesti kuin suunnittelin, mutta prosessi on käynnissä.

Itselleni tärkeintä on muistaa vuoden 2017 teemani: rauha. Viikon sisällä olen kuullut kahdelta, että katseeni on levollisempi. Olen myös listannut asioita, jotka lisäävät rauhaa ja levollisuutta elämääni, kuten siisti ruokapöytä ja ajoissa maksetut laskut sekä riittävä joutenolo.

Rauhaani lisää myös sellaisten asioiden välttäminen, jotka pitävät sisällään jonkinlaisen ristiriidan. Ristiriidat jos mitkä saavat aikaan ahdistusta.

Rauha on seurausta myös intuition ja oman sydämen kuuntelusta.


Mitä toivoisit enemmän elämääsi helmikuussa?


Näitä juttuja tapahtui tammikuussa:





sunnuntai 29. tammikuuta 2017

Näitä äänikirjoja olen kuunnellut



Löysin joulun aikaan uuden rentoutuskeinon. Aloin kuunnella äänikirjoja. Oli helppo aloittaa, koska puhelimelle löytyy erilaisia sovelluksia ja sellaisiakin, jossa voi kokeilla vaikka kaksi viikkoa ilmaiseksi, kuten BookBeat. Olen tosi visuaalinen ihminen ja silmäni ovat välillä väsyneet kaikesta ärsykemäärästä. Niinpä on ihanaa välillä sulkea silmät ja keskittyä vain kuuntelemaan yhtä asiaa.





Aloitin kepeästi Henriikka Rönkkösen Mielikuvituspoikaystävällä. Sitten kuuntelin Sami Minkkisen Havaintoja parisuhteesta. Hihittelin työmatkoilla Samin kertomuksille ja näinpä menin aina naureskellen töihin. Helppo tapa lisätä keveyttä elämään. Kuunnella vain.





Nyt olen makoillut kotisohvalla kuunnellen Maaret Kallion itsensä kertomana Lujasti lempeä -kirjaa. Aina pieni pätkä kerrallaan. Levännyt ja kuunnellut.

Oletko itse kuunnellut äänikirjoja? Mikä on oma suosikkisi ja mitä suosittelisit minulle kuunneltavaksi seuraavana?




Seuraa kuviani ja ajatuksiani Instagramissa ja Facebookissa.




sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Näin kirjoitan ja piirrän unelmat tavoitteiksi





Tänä aamuna istuin pöydän äärelle piirtämään ja kirjoittamaan. Halusin jääkaapin oveeni muistutukseksi jotain muuta kuin sen perinteisen unelmakartan. Sellaisen, mikä saa minut edelleen hyvälle tuulelle ja inspiroituneeksi. Jota jo vaistomaisesti menen aamulla heti herätessä katsomaan ja illalla ennen sänkyyn menemistä vilkaisen (nythän olen hetken katsonut vain tyhjää jääkaapin ovea, koska toimintani on jo niin automatisoitunutta). 

Aloitin siis tehdä Goal Mapping -tavoitekarttaa. Sellainen on jo tovin ollut muistikirjani välissä. Nyt päivitän sen. 





Goal Mapping -tavoitekartta on kaksiosainen. Toisessa osassa on tekstiä. Tämä osa on tarkoitettu vasemmalle aivopuoliskolle, joka tekee loogisen suunnitelman tavoitteista. Toiseen osaan tulee kuvia oikealle aivopuoliskolle, joka visualisoi asiat ja on intuitiivinen. Siispä sanoja tietoiselle mielelle ja kuvia alitajunnalle. Näin aktivoidaan tehokkaasti molemmat aivopuoliskot. 

Tavoitekartan tekeminen ei ole iso urakka eikä vaadi erityiskykyjä. Piirroksiksi riittää ihan yksinkertaiset symbolit ja tikku-ukot. Värikkäät tussit ovat kivoja käyttää tähän. Itse teen parhaillaan tavoitekarttaa kahdelle A4-paperille. 




Valmiin pohjan voit tulostaa tarkkoine ohjeineen täältä. Oikeastaan tarvitset hetken aikaa unelmoinnille, jonka jälkeen päätät, mikä unelmista nousee päätavoitteeksi. Itselläni se on tässä tavoitekartassa hyvän olon, energisyyden ja levollisuuden tunteen ylläpitäminen elämässä. Karttaan kirjoitetaan myös neljä muuta tavoitetta, jonka jälkeen tavoitteet piirretään toiselle paperille.

Tärkeää on myös pohtia, miksi tavoittelet unelmia ja määritellä aikajana. Milloin haluat saavuttaa päätavoitteen. Sitten miettiä, mitä tulee tehdä saavuttaakseen tavoitteen ja kuka voi olla tässä apuna. Nämä kaikki kirjoittaen ja piirtäen.

Sitten allekirjoitetaan molemmat paperit ja laitetaan ne esille. Kutkuttavan ihana muistutus päivittäin itselle tärkeistä tavoitteista. Tavoitteista, jotka toteutuvat.



PS. Ja on ihan OK, että unelmat vaihtuvat ja niitä kannattaakin päivittää. Goal Mapping -tavoitekartan kehittäjä on Bryan Mayne. Hänen sanoin:



"Olet kuin sipuli, kerros kerrokselta löydät oman intohimosi ja tarkoituksesi."